Nejnovější příspěvky v poradně

30.8.2018 at 11:38
Odpovídá: PhDr. Jaroslava Dosedlová – Blížkovská, Ph. D.
Téma dotazu: Taneční terapie a tělo
Detail dotazu >>

Pro mnoho lidí je taneční terapie spojena s terapiemi zaměřenými na práci s tělem. Je to skutečně tak?
 

Taneční terapie se objevila ve čtyřicátých letech 20. století v USA společně s hnutím terapií zaměřených na tělo. Všechny tzv. bodyterapie rozvíjejí své koncepce v rámci holistického (celostního) paradigmatu, který považuje psychiku a tělo za neoddělitelný, vzájemně propojený celek.  Taneční terapie je formou psychoterapie, ve které je hlavním prostředkem změny tanec, pohyb. Každý pohyb je spjat s emocemi a náš prožitek při tanci (pohybu) se tak může stát základem žádoucí změny. Terapeut v rámci terapeutického vztahu vede klienta k propojování neverbální zkušenosti s verbálním pojmenováním a hledá s ním souvislosti v životě. Postupuje tedy od pohybu k emocím (prožitkům) a od nich k výkladům sebe a světa (kognitivním systémům).
 
Somaticky orientované terapie se více věnují tělu než pohybu, ale samozřejmě můžeme najít společné terapeuticky účinné prostředky. Společný je důraz na rozvoj tělesného sebeuvědomění, práce s energií, tzv. uzemnění (grounding) pro zvýšení pocitu stability a jistoty, práce s dotekem, dechem, hlasem a očním kontaktem

30.8.2018 at 11:28
Odpovídá: Ing. Pavel Němeček
Téma dotazu: Hlavní role
Detail dotazu >>

Dobrý den, vedu na naší škole divadelní kroužek. Chodí mi sem i děti, které špatně mluví. Za každou cenu ale chtějí nějakou roli. Co s tím mám dělat, když na hlavní role mám šikovnější? Děkuji za odpověď.

To je problém celkového přístupu ke skupině. Zvláště v divadle hraném dětmi by nemělo jít o “vystavovaní” šikovných. Konec konců, několikrát jsem na přehlídkách dětského divadla zažil, jak se i ty šikovné děti před (zvláště cizím) publikem sesypaly. Nemůžu Vám samozřejmě mluvit do režie, nevím o jakou inscenaci se jedná a o jak staré děti se jedná … ale cestou jak se vyhnout “vyčleňování” a umožnit i dětem s menší dávku talentu se začlenit a zažít úspěch jsou  např. kolektivní role, voice bandy, nebo střídání více dětí v jedné roli. Určitě hodně se o tom dočtete v publikacích od Evy Machkové, J. Provazníka, Silvy Mackové nebo Luďka Richtera … např zde: https://www.dobredivadlodetem.cz/uvaha/o-divadle-a-jeho-tvorbe-12-09-23-3. Držím palce

30.8.2018 at 11:22
Odpovídá: Ing. Pavel Němeček
Téma dotazu: zařazení dítěte do dramatického kroužku – pokračování
Detail dotazu >>

Chceme ho dát do místní ZUŠ.

Tak to rozhodně doporučuji, pedagog ZUŠ by měl umět citlivě pracovat s celou skupinou dětí.

30.8.2018 at 11:20
Odpovídá: Ing. Pavel Němeček
Téma dotazu: zařazení dítěte do dramatického kroužku
Detail dotazu >>

Poraďte mi prosím, zda je vhodné přihlásit do dramatického kroužku mého synka, který má problém s koktavostí a nedoslýchá. Logopedka mi doporučila, že by se zde mohl “otrkat”, ale moc tomu nevěřím. Děkuji za odpověď KN

Rozhodně to zkuste. Pokud budete mít štěstí na dobrého pedagoga, mělo by to synovi pomoci. Dramaťák tu není od toho, aby děti byly divadelní hvězdy, ale aby se nejprve naučily vyjadřovat, poslouchat, respektovat a spolupracovat. Mohu to potvrdit na vlastní zkušenosti … držím palce. O jaký kroužek se jedná? DDM, ZUŠ, soukromá agentura?

31.8.2018 at 13:09
Odpovídá: PhDr. Dana Novotná, Ph. D.
Téma dotazu: Propojení hudební a dramatické výchovy
Detail dotazu >>

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na možnosti propojení hudební a dramatické výchovy. Jako studentka Učitelství pro I. stupeň jsem se s oběma výchovami setkala, ale vždy jako se samostatnými předměty. Ráda bych ve své praxi využila společně. Děkuji za odpověď.

Dobrý den,
možností a variant propojení obou esteticko-výchovných oblastí je celá řada. Zároveň mají jak hudební, tak dramatická výchova mnoho společných principů založených na tvořivosti a vlastní umělecké invenci. S úspěchem lze využívat techniky dramatické výchovy jako je např. štronzo, živé obrazy, pantomimu, hru v roli v rámci hudební výchovy a pracovat s hudebními náměty. Lze využít i hudbu jako inspirační zdroj pro rozehrání pohybových improvizací (např. C. S. Saents – Karneval zvířat, E. Grieg – Peer Gynt, B. Smetana – Vltava, I. Hurník – Příběhy jedné kapely, lidové i umělé písně, apod.). Právě v rámci hudebně pohybových činností je možné pracovat s rytmem slov, s deklamací, frázováním, využití říkadel a rozpočítadel, apod.(písně Emila Hradeckého, Pavla Jurkoviče, texty Jiřího Žáčka, apod.). Zde bych doporučila inspirativní knihu Pavla Jurkoviče: Od výkřiku k písničce (Praha Portál, 2011), kde je citlivě popsána metodika práce s hlasem a jazykem, cesta od mluveného slova k přirozenému zpěvu. Zároveň můžete volit spojení v rámci hudebně dramatického pásma či divadelního představení. Je to vlastně cesta od procesu k produktu – tedy k vlastnímu vystoupení a realizaci představení před diváky. My jsme s dětmi předškolního věku zrealizovali např. hudební pohádky – operky Z. Svěráka a J. Uhlíře (Červená Karkulka, O Smolíčkovi) nebo autorsky pojatou pohádku Lotrando a Zubejda s písničkami této skladatelské dvojice. Domnívám se, že i tady je možné zapojit žáky se SVP, neboť tyto aktivity jsou velmi vhodné, nemusí mít obavy z neúspěchu. Každý si najde své místo – i kdyby to nebyla hlavní či vedlejší role, ale “jen” příprava kulis či vedlejší role, kdy byl chvíli na scéně. Je na empatickém přístupu pedagoga, aby se cítili i tito žáci příjemně a při zpěvu písní, tanci či improvizaci uvolnili svou přebytečnou energii. Propojení hudební a dramatické výchovy může mít různé podoby, záleží jen na Vás, čemu se budete se svými žáky chtít věnovat a co Vás osloví. Hodně úspěchů v praxi.

20.8.2018 at 17:54
Odpovídá: doc. PhDr. Veronika Broulíková
Téma dotazu: Inscenace v Divadelním studiu Marta
Detail dotazu >>

Pěkné odpoledne,
bude v nadcházející sezóně Ateliérem výchovné dramatiky pro Neslyšící uvedena nová inscenace v Divadelním studiu Marta? Děkuji

Pěkné odpoledne,
ano – 13.12. 2018 bude premiéra nové inscenace pro mládež a dospělé diváky „Srdce v prachu, oči planoucí“. V projektu budou zapojeni neslyšící a slyšící studenti DIFA JAMU a také absolventi. Jedná se o zajímavé téma setkání Leoše Janáčka s indickým básníkem bengálského původu Thákurem a žen, které oba tvůrce obklopovaly. Významnou složkou inscenace bude hudba, tanec a umělecké tlumočení a interpretace do znakového jazyka. Bližší informace budou k dispozici na www.studiomarta.cz.
Zdravím
Veronika Broulíková

20.8.2018 at 15:01
Odpovídá: Mgr. Tereza Houšková
Téma dotazu: Wilderness therapy
Detail dotazu >>

Dobrý den,
jsem speciální pedagog v SVP a rád bych zjistil možnosti využívání prvků Wilderness Therapy v práci s našimi dětmi. Je to možné? A jak případně na to? Děkuji

Dobrý den, 
velmi ráda čtu váš dotaz a odpovídám, že možné to je. Nejdůležitějším principem terapie divočinou je, že se děje venku v přírodě. Proto prvním krokem je vzít děti ven. Naše běžná praxe je, brát klienty na týden do odlehlejších míst, ale pokud toto pro vás není reálné stačí i víkend či den na klidné louce či v blízkém lesíku.  Z vlastních zkušeností vím, že i jeden intenzivní den či odpoledne může mít na účastníka velký vliv. Jako techniky práce bych na poprvé volila spíše věci relaxační, seznamovací- sbližovací (tedy hodně se smát :-). Jděte do věcí, které jsou vám osobně blízké a známé. Až se budete vy i děti cítit v přírodě pohodlně můžete dělat ledacos. To, co možná znáte i z místnosti, jen máte náhle jiné prostředí a největší kulisou a pomůckami je vám příroda a přírodniny. 

16.8.2018 at 8:16
Odpovídá: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Téma dotazu: Vaše násilí, naše násilí na Provázku v Brně
Detail dotazu >>

Co si myslíte o dění kolem hry Vaše násilí, naše násilí na Provázku v Brně, kdy se skupiny diváků snažily představení zastavit?

Předesílám, že jsem hru neviděl, ale předpokládám, že z toho, co vím, mohu celkem spolehlivě dedukovat. Takže: Už v základních přednáškách z teatrologie nás pan profesor učil že úkolem (a touhou!!!) divadla je leccos, mj. i prošlapávání neprošlapaných cest (úhlů pohledu, otevírání a výkladu témat a bůhví, co všechno by tu ještě mohlo být).
A hledání cest nových. I v případě, že se přitom bude tančit mezi – kulantně řečeno – exkrementy. Patří k životu stejně jako růže. Druhá věc je, že tzv. kontroverzní hry nejsou pro divadlo nic mimořádného. “Sporné” inscenace se objevují co chvíli. Svou povahou byl problém třeba Vojcek (a to, jak se inscenuje!), tak řečeno obscénní inscenace muzikálu Opera se dopustila nedávno JAMU, kontroverzními byly shledány prý i Elity v Jihočeském divadle. Ono vždycky záleží na tom, na koho divadlo zrovna narazí. Obávám se, že Zemanova 3x k…a v rádiu by těm, co blokovali divadlo v Brně nevadila.
Ta mince má dvě strany. Koneckonců si dovedu představit i to, že by se nějaká parta vecpala před plátno, na němž běží kupř. některé z Babovřesků a spustila rámus, že taková kinematografie ničí Čechy, protože devastuje jejich vkus. Jenže ti, co nevzývají Babovřesky, zřejmě nemají za potřebí se ukazovat před plátnem.
Věcí osobní cti dobrých divadelníků (a to Provázek je) je sdělit téma. Pokud se na jevišti někdo dopouští sexu, je to – zaprvé – pořád jenom jako, je to divadlo. A zadruhé je to jeden článek v řetězu spousty dalších kroků, jimiž daná inscenace postupně odhaluje téma. Vším, nejen scénami herců, ale i scénografií atd. a hlavně přidanou hodnotou kumštu, “estetiky”, která ovšem může být pro někoho i hnusná. Pokud Provázek de iure zhanobil vlajku, ať to pořeší soud. To patří k věci. S tím se počítá (divil bych se, kdyby to neměli právně probráno).
Ale důležité je, že mohl … A jak bylo patrné z mocensko-cenzorské reakce jihomoravského hejtmana, právě o to se i v téhle kauze hrálo a asi ještě hraje – aby se mohlo!

16.8.2018 at 8:01
Odpovídá: doc. PhDr. Veronika Broulíková
Téma dotazu: Tlumočení a interpretace písní do znakového jazyka
Detail dotazu >>

Fotil jsme pro český rozhlas koncerty různých interpretů na festivalu “Colours” v Ostravě, kde jsem také zachytil Gipsy.cz s tlumočením do znakového jazyka. Zjistil jsem, že ve skupině Hands Dance tlumočí i neslyšící tlumočníci(absolventi JAMU), je to běžná praxe?

Dobré ráno,
běžná praxe to není, naopak je to v této formě ojedinělé a výjimečné – jedná se spíše o interpretaci písní podle playlistu a nahrávek dané skupiny či zpěváka, která je založena na intenzivní přípravě a spolupráci slyšících i neslyšících tlumočníků –interpretů, kteří jsou členy skupiny Hands Dance. Jejich prezentaci ocenila i americká tlumočnice znakového jazyka Amber Gallowey Gallego, s níž se v Ostravě setkali.
S pozdravem
Veronika Broulíková

20.8.2018 at 18:58
Odpovídá: PaedDr. Petr Petráš
Téma dotazu: výběr hudby
Detail dotazu >>

Můžete mi prosím Vás doporučit autory písní, popř. zpěvníky, prostě to, co se Vám osvědčilo ve vaší praxi?

Dobrý den, děkuji za Váš dotaz.
Při výběru písniček pro děti s MP lze samozřejmě vycházet ze všech dostupných zpěvníčků a to od jednoduchých lidových písní, až po písně umělé. Inspiraci lze hledat ve starších titulech, jako je Hudební výchova pro speciální školy od J.Jahody (ty již ale nejsou běžně dostupné), ale lze také vycházet z obdobných titulů určených pro běžné základní školy. Mezi oblíbené zpěvníky patří Já, písnička 1 – 3. a mezi autory zaujímá přední místo tradiční dvojice Uhlíř – Svěrák. Kdybych měl ale doporučit něco opravdu  speciálního, tak  v poslední době u nás vede Marie Kružíková a její úžasné zpěvníky s názvem Písníček I., II., III. Jedná se o autorské zpěvníčky, které jsou určeny převážně pro mateřské školy a I. stupeň základní školy. Jsou napsány vtipným a dětské duši blízkým způsobem. U těchto písní děti zvládnou hudební aktivity i hru na jednoduché hudební nástroje a to i přes svůj handicap. Procvičují jemnou motoriku, pohybovou koordinaci a posilují i správné dýchání. Písničky se dají doplnit piktogramy pro děti s AAK.