15.10.2019 at 12:28
Odpovídá: Mgr. Tereza Houšková
Téma dotazu: osobnostně sociální výchově – dramatická výchova
Detail dotazu >>
Dobrý den,
jsem učitelka prvního stupně. Aktuálně mám třeťáky a chtěla bych se s nimi pustit do dramatické výchovy skrze příběh. Mohla byste mi doporučit nějaké knihy s příběhy, které se dají takto využít?
Moc děkuji Jana Malá
Dobrý den,
práce s příběhem je skvělý nápad. Knih je určitě mnoho a mnoho. U takto malých dětí mám osvědčené
Emušáky- Ferda a jeho mouchy či Ferda v tom zase lítá (kniha i s plyšovou hračkou hlavního hrdiny).
Dále pak mohu doporučit Příběhy z měsíční houpačky, Buddhovi pohádky a Andělské pohádky.
Ale určitě je možné sáhnout po čemkoliv, co je pro děti zrovna v té době lákavé či aktuální.
Držím pěsti při tvorbě
23.10.2019 at 11:23
Odpovídá: PaedDr. Petr Petráš
Téma dotazu: spojení hudební a výtvarné výchovy
Detail dotazu >>
Jaká pozitiva přináší spojení hudební a výtvarné výchovy? Popř. jaké máte zkušenosti a náměty na činnosti? Děkuji za dotaz.
Dobrý den, děkuji za Váš dotaz.
Hudební i výtvarná výchova jsou si velmi blízké. Hudba je inspirací pro výtvarné umění a naopak. Žáci mohou výtvarně vyjadřovat svoje nálady, vnitřní cítění, pocity písní nebo poslechových skladeb. Velmi často právě hudba podnítí v dětech vznik nové myšlenky, nového nápadu, které potom výtvarně realizují. Žáci mohou rozvíjet představivost, fantazii a kreativitu výtvarně tvořivým vyjadřováním, vytvářet ilustrace podle pocitů, či děje písničky, kterou se právě učí.
Často se také projevují pokusy spojující poslech hudebního díla s improvizovaným výtvarným projevem. Při poslechu hudby mohou experimentovat s barvami, tvary a liniemi, vymýšlet vlastní fantazijní příběhy.
Na závěr hodiny (hodin – pro získání dostatečného času lze spojit hodiny hudební a výtvarné výchovy do bloku), lze uspořádat společnou výstavku vzniklých výtvarných prací.
Další inspiraci můžete najít např. v knížce od autorů M. Raková, L. Štípová, A. Tichá.: Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími
Praktická ukázka:
Píseň s názvem Trnky brnky
1. Trnky brnky, staré hrnky,
ještě starší necky.
Špačci z budky kradou chrupky,
vyplivují pecky.
2. Kosům v háji nechutnají.
že jsou jako z gumy.
Prý si radši zapytlačí,
až dozrají blumy.
NÁCVIK:
Správná artikulace, pravidelný rytmus, pružnost bránice, správná výslovnost R.
RYTMIZACE:
Žáci poslouchají píseň z CD a doprovázejí ji všemi dostupnými rytmickými nástroji (dřívka, bubínky, plechové hrníčky, pokličky…).
VÝTVARNÝ NÁPAD:
Nejprve žáci namalují velký strom – Švestku. Potom korkovou zátkou otiskují modré švestky.
7.10.2019 at 16:33
Odpovídá: PhDr. Dana Novotná, Ph. D.
Téma dotazu: Fonematický sluch
Detail dotazu >>
Hezký den, setkala jsem se s termínem fonematický sluch, mohla byste jej stručně vysvětlit. Děkuji.
Dobrý den,
pokud bych měla opravdu jednoduše vysvětlit, pak je fonematický sluch nebo někdy také uváděné fonematické slyšení záměrnou sluchovou pozorností k fonetickým kvalitám řeči. Obvykle je spojován s vývojem sluchové diferenciace při použití jazyka u malých dětí. Z hlediska ontogeneze se při uvolněném broukání a žvatlání dětem daří vyslovovat i řada konkrétních hlásek. S pokusy o nápodobu řeči dospělých se začíná budovat konkrétní sluchová kontrola. Děti se stále více snaží napodobovat a vytvářet fonémy, které jsou významotvorné v řeči jeho nejbližších.
24.9.2019 at 20:31
Odpovídá: prof. PhDr. Veronika Broulíková
Téma dotazu: divadlo a výchova pro Neslyšící
Detail dotazu >>
Dobré ráno,
existuje nějaká forma prezentace ve veřejném prostoru, která seznamuje veřejnost se studiem na DF JAMU?
Děkuji ZK
Dobré ráno,
ano, kromě pravidelných inscenací v Divadelním studiu Marta a v Divadle na Orlí v Brně se bude prezentovat JAMU v rámci Pouličního průvodu s názvem“JAMU je víc než pravda…“, který proběhne 30.9. od 16.00 a začne před Divadelní fakultou na Mozartově 1. Tato akce je spojena nejen s prezentací JAMU, ale také s přijímáním studentů do 1. ročníku studia všech studijních oborů na DF.
S pozdravem
Veronika Broulíková
3.9.2019 at 9:33
Odpovídá: prof. PhDr. Veronika Broulíková
Téma dotazu: divadlo a výchova pro Neslyšící
Detail dotazu >>
Dobré ráno,
budou v příštím akademickém roce přijímací zkoušky na Váš obor a je možné osobně konzultovat požadavky k přijímacím zkouškám a případně průběh studia?
Děkuji MO
Dobré ráno,
ano v akademickém roce 2020/2021 budeme otevírat 1. ročník bakalářského studia. Veškeré informace je možné konzultovat osobně a to jednak na celofakultním setkání s uchazeči o studium, které se koná každoročně 1. sobotu v listopadu nebo pak po osobní domluvě a to kdykoliv až do podání přihlášek ke studiu tzn. do konce února 2020.
S pozdravem
Veronika Broulíková
3.9.2019 at 9:37
Odpovídá: PhDr. Jaroslava Dosedlová – Blížkovská, Ph. D.
Téma dotazu: využití terapeutického tance při práci s dětmi ve školce
Detail dotazu >>
Dobrý den,
je to už delší dobu, co jsme se bavily o možnosti využití některých tanečně-terapeutických technik ve školce. Také jsem se snažila najít na internetu nějaké kurzy terapeutického tance, ale nebyla jsem úspěšná. Můžete mě nasměrovat, prosím?
S pozdravem
Dita Majerová
Dobrý den, Dito,
mohla bych pro začátek doporučit roční sebezkušenostní kurz, který začíná v lednu 2020. Je zaměřen na různé formy terapeutického tance a jednotlivé bloky vede řada zkušených lektorek (např. Čížková, Dusbábková, Milgram, Chládková i já). Výuka probíhá o víkendu jednou měsíčně. Nejde o psychoterapeutický výcvik, ale ochutnávku jednotlivých přístupů, která může být velmi inspirativní. Více informací najdete na www.moveart.cz. Další příležitostí je týdenní kurz akreditovaný MŠMT Prázdniny trochu jinak představující nejen terapeutický tanec, ale i muzikoterapii, dramaterapii a další příbuzné disciplíny. Info na stránkách http://prazdniny.edaos.cz/.
S pozdravem
J. Dosedlová
2.9.2019 at 13:11
Odpovídá: Ing. Pavel Němeček
Téma dotazu: Inkluze a ZUŠ-pokrač.
Detail dotazu >>
Může se ale stát, že ostatním dětem výkon na soutěži pokazí. Není to tedy kontraproduktivní?
No o tom právě mluvím, dítě s handicapem musí mít jen takovou roli, o které je učitel přesvědčen, že ji zvládne. A děti v jeho okolí musí být trochu připraveny ho podpořit a pomoci mu v momentě, kdy je evidentní, že dítě ztrácí pevnou půdu pod nohama.
2.9.2019 at 13:09
Odpovídá: Ing. Pavel Němeček
Téma dotazu: Inkluze a ZUŠ
Detail dotazu >>
Je vhodné se skupinou dětí, která inkluduje dítě se zvláštními vzdělávacími potřebami přihlásit se do soutěže (mám na mysli postupové přehlídky divadelních souborů ZUŠ nebo např. Dětská scéna)? Mám obavy, aby na výkon dítěte nebyl kladen nadměrný tlak, který nemusí zvládnout. Děkuji za odpověď. Pedagožka ZUŠ
Soutěže a přehlídky mají zvláštní roli v tomto vzdělávání. Rozhodně bych dítě o příležitost účastnit se s kolektivem přehlídky neochuzoval, má totiž výjimečnou roli v socializaci dítěte a “zažití” společného úspěchu. Rozhodující ovšem je, o jak závažný handicap se jedná, zda je možno se opřít o souhru se spoluhráči a zda se jedná o tak velkou roli, kterou jedinec může zvládnout. Prostě aby neměl stres, že má příliš velký ÚKOL!
2.9.2019 at 13:05
Odpovídá: PhDr. Dana Novotná, Ph. D.
Téma dotazu: Písničky v vyprávěním
Detail dotazu >>
Chtěla jsem se zeptat na Vaši zkušenost spojení písniček s vyprávěním, které osobně ráda v praxi využívám. Doporučila byste mi nějaké vhodné do MŠ?
Dobrý den,
určitě sdílím Váš názor, který mohu jen potvrdit. Děti si prostřednictvím vyprávění intenzivněji uvědomí, o čem písnička vlastně je, o čem se zpívá, co se v ní odehrává. Dochází u nich k mnohem většímu rozvoji fantazie a představivosti. Z osobní zkušenosti mohu doporučit sborník “Co slabika, to muzika” Pavla Jurkoviče (hudba) a Václava Fišera (text), který obsahuje vtipné příběhy, na něž navazuje na stejné téma písnička. Na přiloženém CD jsou navíc všechny písně nahrány jak se zpěvem, tak pouze jako instrumentální doprovod, k němuž mohou děti za pomoci paní učitelky zpívat. Velmi zdařilé je i spojení textů Václava Fischera s hudbou Petra Ebena v cyklu “Elce pelce kotrmelce” (poslední vydání doplněno o spojovací text načtený Markem Ebenem). Popř. ještě cyklus Vyprávíme a zpíváme dětem … Jindřicha Balíka s podtitulem Pohádky s rozkvetlé louky a stříbrné tůňky s písněmi Pavla Jurkoviče (obsahuje deset pohádek a deset písní). Je určena pro děti od tří let, ale myslím si, že ji lze využít i jako první čtení pro malé školáky. Určitě naleznete i řadu dalších. Hodně úspěchů.
2.9.2019 at 13:27
Odpovídá: PhDr. Dana Novotná, Ph. D.
Téma dotazu: Zadrhávání hlasu
Detail dotazu >>
Dobrý den, měla bych dotaz týkající se mého pětiletého syna. Poslední dobou se zadrhává a někdy až skoro koktá. Sama mluvím poměrně rychle, může to mít nějakou souvislost, popř. jak s tím pracovat? Děkuji za odpověď. AD.
Dobrý den,
děkuji za zajímavý dotaz. Někdy se s tímto problémem setkáváme právě u předškolních dětí, kdy je velmi rychlý jejich intelektuální a emoční vývoj a vyjádření prostřednictvím hlasu je složitější. Malé děti v touze sdělit vše a naráz někdy i lapají po dechu a snaží se vyjádřit vše co nejrychleji, což někdy vede k zadrhávání. Jazyk a slovní zásoba jakoby v této chvíli nestačila k vyjádření všeho toho,co se odehrává v jejich hlavě. O koktání v pravém slova smyslu (tedy o neurologickou poruchu) se nejedná. Pokud Vy sama máte rychlé tempo řeči, dítě to samozřejmě přirozeně napodobuje. Bylo by proto vhodné ideálně začít u sebe, zvolnit a zklidnit tempo Vaší promluvy, mluvit v nižší poloze klidným hlasem. Syna navíc vždy, když by chtěl sdělit něco důležitého uklidnit a upozornit na správný nádech a výdech, který je vlastně alfou a omegou správného tvoření hlasu. Dobré by bylo si společně v klidu vyprávět např. nad obrázkovou knihou, povídat si o zážitcích nebo i zpívat. Hodně štěstí.