13.12.2019 at 11:47
Odpovídá: PaedDr. Petr Hanák, Ph. D.
Téma dotazu: abstraktní malba
Detail dotazu >>
Dobrý den, zajímal by mě Váš názor na abstraktní malbu u dětí?
Dobrý den, abstrakce nechává prostor pro vlastní fantazii dětí. Nejdůležitější není konečná podoba, ale samotný proces. Smícháním barev a jejich plastickým střídáním se tvoří jedinečný vzhled tahů, linií, barevných skvrn a geometrických obrazců. Vnímání umění a krásna je stejně důležité jako proces tvorby.
7.12.2019 at 10:30
Odpovídá: PhDr. Jaroslava Dosedlová – Blížkovská, Ph. D.
Téma dotazu: vzdělávání v primitivní expresi
Detail dotazu >>
Dobrý den,
rád bych se zeptal, kde je možné se vzdělávat v primitivní expresi. Jsou kurzy jen ve Francii?
Děkuji Vám za odpověď.
Radek Šíp
Dobrý den, Radku,
centrum vzdělávání v primitivní expresi je opravdu ve Francii. Zajišťuje ho především Atelier du Geste Rythmé v Paříži pod vedením France Schott-Billmann. Posílám link na aktuální nabídku kurzů https://www.drlst.org/ Existuje Evropská asociace praktiků primitivní exprese, která představuje přehled míst, kde je primitivní exprese realizována (ve Francii a ve Španělsku) https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1iuGrwpqMTJDmsidyi0Uh4s5MMLE&hl=fr&ll=44.635668359210136%2C2.256773265455422&z=6. Tady jsem narazila na článek v angličtině, který publikoval i autoř i z Řecka a Itálie https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199949298.001.0001/oxfordhb-9780199949298-e-57. A nakonec ještě link na krátký informační film natočený s France Schott-Billmann v anglické verzi https://www.youtube.com/watch?v=K5jr_VDG5RI.
Doufám, že Vám tyto informace aspoň trochu pomohou v orientaci.
Srdečně zdraví
J. Dosedlová
7.12.2019 at 10:23
Odpovídá: PhDr. Dana Novotná, Ph. D.
Téma dotazu: Děti s odlišným mateřským jazykem-hudební aktivity
Detail dotazu >>
Dobrý den paní doktorko.
Do naší mateřské školy přichází stále častěji děti s odlišným mateřským jazykem. Adaptaci jim stěžuje neznalost našeho jazyka. Velký zájem projevují o hudební činnosti, které je velice baví, lépe se u nich uvolní. Doporučíte mi, prosím, některou z hudebních aktivit, které jim pomohou se lépe začlenit do prostředí třídy?
Velice děkuji, Radka Mašková.
Milá Radko,
děkuji za zajímavý a inspirativní dotaz. Domnívám se, že malé děti bez rozdílu národnosti mají velkou oblibu ve zvukomalebných hrách se slovy ideálně spojených s pohybem (např. hrou na tělo), slova pak ani nemusejí mít přesný význam. Tím si vlastně budou děti blíž a nepocítí jazykovou bariéru. S úspěchem se obvykle setkávají zajímavé hudební hry v kruhu, kdy využíváme spojení slov a nonsensy (An don dodyjon, cíve kopion, Ene bene Emane, apod.), různé hrátky se slovy, rozpočítadla, říkadla, opakování, rytmizace či melodizace slov. Můžete následně pracovat s odlišnou intonací, frázováním či doprovodem na Orffovy nástroje (např. motivace pro čarování – hémisa démisa kolemisa deo, apod.). Lze také využít inspirace cizojazyčné (např. ze svahilštiny – Jambo habari misuri sana hakuna matata) opět ideálně spojeno s hudebně pohybovými aktivitami, které jsou pro děti předškolního věku ideální. Vřele doporučuji metodicky zaměřenou publikaci Pavla Jurkoviče (Od výkřiku k písničce) nebo texty Emanuela Frynty (Písničky bez muziky), Pavla Šruta, Ivana Vyskočila a dalších autorů, kteří se na hru se slovy zaměřují. Přeji Vám hodně úspěchů nejen při práci s dětmi. DN.
7.12.2019 at 10:18
Odpovídá: prof. PhDr. Veronika Broulíková
Téma dotazu: divadlo a výchova pro Neslyšící
Detail dotazu >>
Dobré odpoledne,
existuje v rámci univerzity 3. věku na DIFA JAMU v Brně i tématicky zaměřená přednáška či přednášky na divadlo neslyšících?
Děkuji a zdravím
Zdeněk Kaloč
Pěkné odpoledne,
ano, určitě. Každý cyklus přednášek obsahuje přednášku se zaměřením na znakový jazyk jako inspirační zdroj pro divadelní tvorbu. Další přednáška, která je doplněna i praktickou ukázkou, je zaměřena na divadlo ve speciálním a inkluzivním vzdělávání a ve volnočasových aktivitách.
Zdravím
Veronika Broulíková
21.11.2019 at 19:58
Odpovídá: Ing. Pavel Němeček
Téma dotazu: žák s zrakovou vadou-pokrč.
Detail dotazu >>
Bojím se, že představy rodičů i vedení školy jsou někde jinde. Asi by chtěli pohádku na 40 minut!
Proboha! Vystoupení na 40 minut dělají absolventi po 6-7 letech pravidelného navštěvování ZUŠ. Co nejdelší výkon přece není zárukou, že proces je veden správně a splňuje to, oč v dramatickém kroužku jde! V začátcích je to především o koncentraci a schopnosti spolupráce v menším celku. A také samozřejmě schopnosti s porozuměním sdělit drobnou myšlenku, náladu nebo vtip. To je obrovský úkol a ne se naučit, co nejvíc textu, pak ho beze smyslu odmemorovat a počůrat se strachy, abych si na to na všechno vzpomněl.
21.11.2019 at 19:56
Odpovídá: Ing. Pavel Němeček
Téma dotazu: žák s zrakovou vadou
Detail dotazu >>
Jaká je optimální délka divadelního vystoupení pro začínající skupinu dětí (8-10 let).? Máme v kolektivu děvčátko se zrakovou vadou, bude to vlastně první společné vystoupení.
Dobrý den, nenechejte se tlačit do “velkého plátna”. Drobnosti pro malé děti, zvlášť, když integrujete, stačí na 5- 10 minut. Ale záleží samozřejmě na látce, se kterou pracujete. I u těch drobností by se nemělo zapomínat na klasické “úvod-stať- závěr” či Aristotelovské od expozice ke katarzi.
21.11.2019 at 19:42
Odpovídá: PaedDr. Petr Petráš
Téma dotazu: mikulášské náměty
Detail dotazu >>
Dobrý den, prosím vás mám dotaz……Jaké písničky jsou vhodné pro žáky se STMR a TMR na Mikulášskou besídku, prosím uveďte i náměty. Děkuji.
Dobrý den, děkuji za Váš dotaz.
V čase adventu i k nám do školy přichází Mikuláš se svojí družinou. Většinou se o toto překvapení postarají žáci z vyššího ročníku. Mladší žáci si ve svých třídách připravují program s písničkami, říkankami s mikulášskou tématikou a s radostí předvedou, co se naučili.
Nyní uvádím praktické náměty z naší školy, které mohou být inspirací.
Piktogram – žák vybírá dle slovního pokynu ze souboru piktogramů různých básní a písní konkrétní piktogram na téma „ Mikulášské“. Tím se určí téma bloku v hodině HV a zalaminovaný piktogram se může dát na nástěnku k dennímu programu.
Náměty písní
Mik-Miku, Mik-Miku, Mikuláš přišel s čertem na koláč (guláš),,
Mik-Miku, Mik-Miku, Mikuláš přinesl nám zimní čas.
Čerti se ženili (Marie Kružíková – Písníček)
1. Četi se ženili, tančili, řádili, kopytem dopředu, kopytem zpět.
Píchali, bodali, rohama do peřin, peří se sypalo na celý svět.
R.: Hopsasa, hejsasa, hlavou čert potřásá a v čertím kožíšku teplo mu je.
V kožíšku na paty, čertíku chlupatý, nad hlavou peří mu poletuje.
2. Dva čerti s čerticí drží se za vlasy, další se chystají do pranice.
Nahoře na světě – ďábelské počasí, vánice, vichřice, fujavice.
R.: Hopsasa……
(Tato píseň se může i pohybově ztvárnit, a to třeba ve dvojici, kdy se žáci drží za ruce a vykopávají nohama do stran, může se jednat o čertovský taneček.)
Čertíkova rozpočítaná
Čertí brána otevřená, čertím klíčem odemčená.
Kdo do ní vejde, čertík z něj vzejde.
Ať je to ten, nebo ten, bude brblat celý den.
(Zpívá se na melodii písně Zlatá brána otevřená. Jedná se buď o hudebně-pohybovou hru, kdy se dva žáci drží za ruce nad hlavou a dělají tak bránu – stříšku a ostatní podchází v rytmu. Na slovo DEN žáci, kteří dělají bránu, dají spojené ruce dolů a ten, kdo zůstane mezi nimi je chycen a pokusí se zabrblat, nebo můžeme jen rozpočítávat, s tím, že na koho to padne, ten zabrblá.)
Rohy, kožichy, kopyta, ocas
Rohy, kožichy, kopyta, ocas … kopyta, ocas, kopyta, ocas.
Rohy, kožichy, kopyta, ocas…..jazyk, brada, uši, nos.
(Jedná se hudebně-pohybovou hru. Je variací na píseň Hlava, ramena, kolena, palce. Zpěv je doprovázen pohybem částí těla dle textu v písničce.)
Náměty básní
Andělské čarování
Anděl seděl na obláčku, čáry máry čaroval.
Vyčaroval Mikuláše, moc se z toho radoval.
Pozor na to, milé děti, čarování není žert,
něco se mu nepovedlo a tak přibyl čert.
(Báseň s pohybem. Žáci předvádí jednoduchý pohyb podle slov v básničce.)
Básně s obrazovým materiálem
Mikuláš
Kde se vzal, tu se vzal, Mikuláš pod okny stál.
V ruce velkou berličku, na hlavě měl čepičku.
Z bílých vousů teplý šál, takhle asi vypadal.
Anděl
Anděl ten má zlaté vlasy, v nebi pobral hodně krásy.
Křídla bílá jako sníh, neujde mu žádný hřích.
Čert
Čerte, čerte chlupatý, nechej pytel za vraty.
Slibuju ti, slibuju, že už zlobit nebudu.
(Pedagog říká básně a zároveň předvádí pohyby podle textu. Žáci napodobují pohyb a snaží se zapamatovat texty básní).
11.11.2019 at 10:45
Odpovídá: Mgr. Tereza Houšková
Téma dotazu: Dramaterapie
Detail dotazu >>
Dobrý den, jsem též učitelka II. stupně jako kolegyně níže. Zajímá mě v čem vlastně dramaterapie může pomoci dětem, které jsou zdravé, a nemají žádné postižení.
Děkuji za reakci.
Dobrý den, děkuji za dotaz. Dramaterapie nemusí být vždy využita jen terapeutickým směrem ale pokud užijeme její dramatické prvky, je možné ji využit, třeba jako edukativní nástroj, prostředek pro relaxaci, vzájemné sblížení se žáků nebo nástroj k sebepoznání. Vždy záleží na lektorovi/ učiteli, jaký cíl za danou aktivitou vidí a kam ji chce směřovat.
Například: Jednoduchá hra: “Místa si vymění ti, co…” může sloužit jako aktivita seznamovací, stejně tak jako warm up aktivita, či naladění žáků na určité témata- otázky mohou být zúženy na jednu oblast a z těch pak lze vyvodit další diskuzi potřebnou pro edukaci.
11.11.2019 at 10:50
Odpovídá: Mgr. Tereza Houšková
Téma dotazu: Dramaterapie
Detail dotazu >>
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda dramaterapie nemůže u dítěte spustit psychický problém, který jako učitelka II. stupně nebudu umět přešit.
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den,
to je určitě dobrý dotaz. Pokud jste paní učitelka, asi bych Vám úplně nedoporučovala využívat v práci dramaterapii jako takovou ale spíše dramiku, která pro Vás bude uchopitelnější. A za doprovodu vlastní empatie pak věřím že, se nemáte čeho bát.
Pokud se ptáte pouze na dotaz dramaterapie, tak máte pravdu stejně tak, jako jakákoliv aktivita, která sahá hlouběji do nitra člověka, může i dramaterapie, která není dostatečně ošetřená a je v rukou urputného lektora, může způsobit neplechu. Dramaterapie sama o sobě asi nezpůsobí psychickou poruchu, ale může otevřít něco, co může být jedním ze startovačů psychické nepohody.
30.10.2019 at 7:47
Odpovídá: prof. PhDr. Veronika Broulíková
Téma dotazu: divadlo a výchova pro Neslyšící
Detail dotazu >>
Dobré ráno,
jsou knižní představení nabízené DS OUKEJ vhodné i pro slyšící děti?
Děkuji MO
Dobré ráno,
ano určitě. I když jsou příběhy vyprávěny ve znakovém jazyce, jsou akční a herecký projev je poutavý. Děti se navíc mají možnost v rámci následných workshopů seznámit s kulturou Neslyšících a získat informace o znakovém jazyce.
Zdravím VB