DESIGN AKČNÍHO VÝZKUMU PROJEKTU IMUZA
(Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.)
Akční výzkum bude zaměřen na:
- Identifikaci facilitátorů a bariér (osobní, sociální, materiální, intervenční) v horizontální i vertikální rovině
- Kategorizaci nejvíce účinných forem a přístupů
- Porovnání, systematizaci a generalizaci univerzálních metodických zásad v rámci výuky múzických předmětů s důrazem na inkluzivní vzdělávání
Akční výzkum je moderní metodologický postup, který spočívá v cyklickém procesu obsahující fáze akce, vyhodnocení a reflexe a který se vyznačuje následujícími charakteristikami:
- Usiluje o změnu
- Výzkumník je rovnocenný s aktéry výzkumu
- Cílem je řešení konkrétního problému (stavu) a hledání optimálních cest vedoucích k žádoucí změně
- Přizpůsobuje se aktuální situaci v průběhu výzkumu
V našem případě jsme zvolili jako základní metodu sběru dat tzv. ohniskové skupiny (OS). Ohniskové skupiny jsou v podstatě sezení účastníků výzkumu, která jsou moderována a nahrávána za účelem získávání informací a která poskytují hlubší vhled do sledované problematiky inkluzivního vzdělávání v kontextu hledání a podpory jedinečnosti uměleckého výrazu žáků se SVP. Ohniskové skupiny umožňují demokratickou výměnu názorů při širokém zapojení všech zúčastněných. Předpokládáme, že v rámci prvních setkání se bude jednat spíše o nestrukturalizované OS, v rámci pokračujících setkání pak o polostrukturované ohniskové skupiny. Toto rozdělení reflektuje předpokládaný dynamický proces a krystalizaci témat OS, kdy se otázky a samotné moderování stávají postupně přesnější a zacílenější. Ohniskových skupin se zúčastní pedagogové účastnící se projektu.
Inventář předpokládaných otázek bude sledovat zejména následující problematiku:
- Osobní předpoklady – (vzdělání, zájem, možnosti…)
- Sociální činitel – (kolektiv, spolupráce, pomoc, supervize, podmínky práce…)
- Materiální podmínky – (akční prostor, materiální prostředky, informační databáze…)
- Intervenční – (shoda s osnovami, možnosti improvizace, pružnost a kreativita…)
- Možnosti školních a mimoškolních aktivit
- Stav uměleckého vzdělávání v kontextu inkluze na jednotlivých školách
- Obsah vzdělávacích osnov
- Komparace obsahu vzdělávacích osnov s realitou
- Jací žáci se SPV zde studují? (diagnózy)
- Jak se promítají „diagnózy“ do samotného uměleckého vzdělávání?
- Nástin dalších možností uměleckého vzdělávání
- Vztahová problematika – (spolupráce s kolegy, rodiči, s vedením…)
- Hlavní cíl = definování metodických východisek inkluzivního uměleckého vzdělávání
Zaměření otázek (vertikální a horizontální rovina)
- Potřeby pedagogů žáků se SVP
- Potřeby pedagogů
- Potřeby žáků se SVP
- Potřeby intaktních žáků
- Potřeby rodičů žáků se SVP
- Potřeby rodičů intaktních žáků
- MŠ, ZŠ, ZUŠ, konzervatoře
Na základě získaných informací budou vytvořeny stěžejní kategorie a identifikovány základní problematické okruhy, které budou dále rozpracovány při dotazníkovém šetření (dotazník koordinátorům (elektronicky – červen 2018) nebo v rámci tzv. Q-metodologie (koordinátoři dostanou instrukce, jak tuto Q-metodologii realizovat). Na základě průběhu samotného akčního výzkumu bude upřednostněn jeden z těchto přístupů, případně oba.
Ohniskové skupiny budou realizovány v rámci plánovaných tzv. velkých a malých setkání českých a moravských účastníků projektu (13.-14.4. 2018, 25.-26.5.2018) tak, aby byla splněna podmínka širokého záběru názorového spektra.
Při rozboru dění v ohniskových skupinách budou využity zejména následující strategie:
- OS – kontrasty a podobnosti, vyznačování vztahů, vytváření trsů, vyhledávání gestaltů (základní metoda)
- Zúčastněné pozorování – sledování mimiky, emocí, dynamiky skupiny… (doplňující šetření)
- Frekvenční, případně i sekvenční analýza – vyhodnocení dění ve skupině (verbální i nonverbální projevy) v rámci limitovaných několikavteřinových intervalů s důrazem na sledování celku (doplňující šetření)
Předpokládáme, že námi realizovaný akční výzkum splní veškerá očekávání a cíle vedoucí k optimalizaci stavu inkluzivního vzdělávání v kontextu uměleckého vzdělávání žáků se SPV.
VÝSTUPY Z VÝZKUMU
Zpráva o průběžném vyhodnocení ohniskových skupin: Odkaz naleznete zde: Akční výzkum – screening Likertových škál
Zpráva o průběžném vyhodnocení ohniskových skupin: Odkaz naleznete zde: APIV Zpráva o průběžném vyhodnocení ohniskových skupin projektu IMUZA
Odborný článek: Children with special educational needs in the context of artistically focused education of the Czech Republic (P. Svoboda): Celý text naleznete zde: Svoboda_JEP
ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA: Průběh a výsledky akčního výzkumu: Celý text naleznete zde: Projekt_IMUZA_-_závěrečná_zpráva