studené a teplé barvy

PaedDr. Petr Hanák, Ph. D.
KATEGORIE VÝTVARNÁ VÝCHOVA >> Metodika VV a HV u žáků se SVP

Foto

Pracuje již 32 roků v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podílel se na tvorbě řady metodik a kursů v oblasti arteterapie, muzikoterapie, canisterapie a dalších intervenčních technik pro tuto cílovou skupinu. Pracuje na pozici ředitele Ibsenky Brno – školy určené pro žáky s potřebou vyšší podpory z důvodů zdravotního postižení a ředitele speciálně pedagogického centra. Podílel se a podílí se na realizaci projektů podporovaných pro oblast OPVK a OPVVV. Lektoruje v kursech organizovaných SSS Brno, NÚV Praha a podílí se také na výuce studentů na PdF UP Olomouc.

ZASLAT DOTAZ ODBORNÍKOVI >>
ODBORNÍKEM DŘÍVE ZODPOVĚZENÉ DOTAZY >>


ZEPTALI JSTE SE

Zajímalo by mě, zda se dá ve výtvarné výchově pracovat s teplými a studenými barvami a které to vlastně jsou.


ODBORNÍK ODPOVÍDÁ

Dobrý den,
 
K dotazu sděluji:
 
Teplé barvy jsou červená, oranžová, žlutočervená, žlutá, zelenožlutá, zelená. Jejich společným znakem je, že obsahují žlutou. Tradičně se spojují s ohněm a Sluncem, protože vyvolávají dojem tepla. 
Studené barvy jsou modrozelená, modrá, fialověmodrá, fialová, červenofialová.
 
Například v některých zdravotnických zařízeních, kde se aplikuje tzv.  barevná terapie, mají vlastnosti studené a teplé barvy velmi důležitou roli. Při návratu do barevného kruhu /kruh složený z barevných odstínů/  vidíme, že žlutá barva je nejsvětlejší a nejlehčí a fialová barva je nejtmavší. To znamená, že tyto dvě barvy tvoří nejsilnější kontrast mezi světlem a temnotou. Aby se jakákoli barva stávala teplejší, měla by být přidána například  žlutá a pokud potřebujete udělat chladnější odstín, přidá se k této barvě modrá barva.
Těchto kontrastů a možného propojení můžeme využívat v rozvíjení estetického cítění žáků také v hodinách výtvarné výchovy.
 
Petr Hanák