Kurzy DVPP v Olomouci

Čtyřdenní akreditovaný kurz MŠMT pro pedagogické pracovníky proběhl ve dvou víkendových termínech (26.10.-27.10. a 2.-3.11.) v prostorách Drama Centra Sdružení D.  Kurz nabídl pestrou paletu inspirací z jednotlivých múzických oblastí, které lze využít v inkluzivním vzdělávání. Skrze praktická cvičení a sebezkušenost bylo vzdělávání tematicky zaměřeno na divadelní práci se sluchově postiženými, inkluzi v pohybu, výtvarné umění se zrakově postiženými a rozvoj tolerance k jinakosti v prožitkovém programu o příběhu růžového  plyšáka Tydýta.

Lektoři z jednotlivých múzických oborů předali své odborné zkušenosti srozumitelně a charismaticky. Prakticky si účastníci učili základům znakového jazyka, naučili se “vyznakovat” píseň, vyrobili si vlastní žonglovací míčky a trénovali tuto dovednost.  Také se díky tanečně – pohybové terapií dotkli sami sebe skrze tělový zážitek a seznámili se s Axmanovou technikou modelování nejen jako metodikou postupu práce, ale i životní filozofií, kterou lektoři prezentovali.  V závěru kurzu se účastníci seznámili s příběhem Pana Tydýta, plyšáka, který je úplně jiný než ostatní. V tomto interaktivním programu o odlišnosti, přijetí a kamarádství si účastníci nastavovali vlastní zrcadlo míry tolerance k jinakosti a učili se přijímat nejen odlišnosti druhých, ale i sami sebe. K veliké radosti všech si každý nakonec svého růžového plyšáka mohl odnést a s ním spoustu podpůrných materiálů v podobě metodiky a pracovních listů.

Lektorům společně s účastníky se během kurzu podařilo vytvořit vstřícnou, přátelskou a tvůrčí atmosféru, ve které mohli vzájemně sdílet své zkušenosti a postřehy z praxe. K výměně názorů a podnětným diskuzím docházelo i během přestávek či při společné večeři. Účastníci se do praktické části vzdělávání skutečně ponořili a tak i během večerního volného programu na pokojích žonglovali, znakovali naučené znaky a rozehrávali loutkové etudy.

Nejen účastníci i lektoři byli s průběhem kurzu spokojení a kvitovali četnost a zajímavost dotazů účastníků a vzájemně obohacující atmosféru, kterou se podařilo vytvořit.

A jak vyplývá ze zpětných vazeb účastníků, tak ti se rozjížděli domů nejen psychicky odpočati, ale hlavně  inspirováni a natolik „políbeni“ múzami, že uvedení do praxe tolika nápadů na sebe jistě nenechá dlouho čekat. 

„Já jsem nadšená, každá třída by měla Tydýta absolvovat.“

„Axmanovu techniku budu brzy zkoušet, moc děkuji.“

„Seminář byl inspirující, motivující, přínosem byly praktické zkušenosti, aktuální prožitek. Nenásilná forma.“

„Vhodně zvolené metody, spojitost s praktickým užitím, vlastním prožitkem, nové zkušenosti, poznatky druhých.“

 

Na ilustrativní fotografie z akce se můžete podívat zde