PaedDr. Petr Petráš
KATEGORIE HUDBA >> Metodika VV a HV u žáků se SVP
Mateřská škola a Základní škola Kyjov, Za Humny, příspěvková organizace
Má 34 letou učitelskou praxi ve škole pro žáky s mentálním postižením. Vyučoval zejména předměty: hudební výchova, pracovní vyučování a dějepis. Působil jako učitel, výchovný poradce a od roku 1992 je ve funkci ředitele školy. Působí jako lektor při Středisku služeb školám Brno a Hodonín a také jako externí učitel při Ústavu speciálně pedagogických studií UP v Olomouci. V minulosti byl zapojen do projektů tohoto ústavu: “Inovace činnosti SPC” a “Systémová podpora inkluzivního vzdělávání.” Je předsedou Asociace speciálně pedagogických center a členem Expertního týmu MŠMT pro společné vzdělávání.
ZASLAT DOTAZ ODBORNÍKOVI >>
ODBORNÍKEM DŘÍVE ZODPOVĚZENÉ DOTAZY >>
ZEPTALI JSTE SE
Dobrý den, prosím vás mám dotaz……Jaké písničky jsou vhodné pro žáky se STMR a TMR na Mikulášskou besídku, prosím uveďte i náměty. Děkuji.
ODBORNÍK ODPOVÍDÁ
Dobrý den, děkuji za Váš dotaz.
V čase adventu i k nám do školy přichází Mikuláš se svojí družinou. Většinou se o toto překvapení postarají žáci z vyššího ročníku. Mladší žáci si ve svých třídách připravují program s písničkami, říkankami s mikulášskou tématikou a s radostí předvedou, co se naučili.
Nyní uvádím praktické náměty z naší školy, které mohou být inspirací.
Piktogram – žák vybírá dle slovního pokynu ze souboru piktogramů různých básní a písní konkrétní piktogram na téma „ Mikulášské“. Tím se určí téma bloku v hodině HV a zalaminovaný piktogram se může dát na nástěnku k dennímu programu.
Náměty písní
Mik-Miku, Mik-Miku, Mikuláš přišel s čertem na koláč (guláš),,
Mik-Miku, Mik-Miku, Mikuláš přinesl nám zimní čas.
Čerti se ženili (Marie Kružíková – Písníček)
1. Četi se ženili, tančili, řádili, kopytem dopředu, kopytem zpět.
Píchali, bodali, rohama do peřin, peří se sypalo na celý svět.
R.: Hopsasa, hejsasa, hlavou čert potřásá a v čertím kožíšku teplo mu je.
V kožíšku na paty, čertíku chlupatý, nad hlavou peří mu poletuje.
2. Dva čerti s čerticí drží se za vlasy, další se chystají do pranice.
Nahoře na světě – ďábelské počasí, vánice, vichřice, fujavice.
R.: Hopsasa……
(Tato píseň se může i pohybově ztvárnit, a to třeba ve dvojici, kdy se žáci drží za ruce a vykopávají nohama do stran, může se jednat o čertovský taneček.)
Čertíkova rozpočítaná
Čertí brána otevřená, čertím klíčem odemčená.
Kdo do ní vejde, čertík z něj vzejde.
Ať je to ten, nebo ten, bude brblat celý den.
(Zpívá se na melodii písně Zlatá brána otevřená. Jedná se buď o hudebně-pohybovou hru, kdy se dva žáci drží za ruce nad hlavou a dělají tak bránu – stříšku a ostatní podchází v rytmu. Na slovo DEN žáci, kteří dělají bránu, dají spojené ruce dolů a ten, kdo zůstane mezi nimi je chycen a pokusí se zabrblat, nebo můžeme jen rozpočítávat, s tím, že na koho to padne, ten zabrblá.)
Rohy, kožichy, kopyta, ocas
Rohy, kožichy, kopyta, ocas … kopyta, ocas, kopyta, ocas.
Rohy, kožichy, kopyta, ocas…..jazyk, brada, uši, nos.
(Jedná se hudebně-pohybovou hru. Je variací na píseň Hlava, ramena, kolena, palce. Zpěv je doprovázen pohybem částí těla dle textu v písničce.)
Náměty básní
Andělské čarování
Anděl seděl na obláčku, čáry máry čaroval.
Vyčaroval Mikuláše, moc se z toho radoval.
Pozor na to, milé děti, čarování není žert,
něco se mu nepovedlo a tak přibyl čert.
(Báseň s pohybem. Žáci předvádí jednoduchý pohyb podle slov v básničce.)
Básně s obrazovým materiálem
Mikuláš
Kde se vzal, tu se vzal, Mikuláš pod okny stál.
V ruce velkou berličku, na hlavě měl čepičku.
Z bílých vousů teplý šál, takhle asi vypadal.
Anděl
Anděl ten má zlaté vlasy, v nebi pobral hodně krásy.
Křídla bílá jako sníh, neujde mu žádný hřích.
Čert
Čerte, čerte chlupatý, nechej pytel za vraty.
Slibuju ti, slibuju, že už zlobit nebudu.
(Pedagog říká básně a zároveň předvádí pohyby podle textu. Žáci napodobují pohyb a snaží se zapamatovat texty básní).