úvodní aktivity v hodině primitivní exprese

PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph. D.
KATEGORIE TANEC >> Tanec, taneční terapie

Foto

Působí v Psychologickém ústavu FF MU v Brně od r. 1997, kde přednáší sociální psychologii, transakční analýzu a vybrané psychoterapeutické směry (taneční a imaginativní). Ve výzkumu se zaměřuje na témata sociální kognice (optimismus/pesimismus) a psychologie zdraví. Taneční terapii studovala v průběhu zahraničních studijních stáží na univerzitě René Descartes v Paříži (u F.Schott-Billmann, L.Sheleen a E.Lecourt) a v Seville (u C.Sepúlvedy). Vzdělání si doplňovala i směrem k dalším somaticky a systémově orientovaným terapeutickým směrům. Své zkušenosti shrnula v knize Terapie tancem, která vyšla v nakladatelství Grada r. 2012.

ZASLAT DOTAZ ODBORNÍKOVI >>
ODBORNÍKEM DŘÍVE ZODPOVĚZENÉ DOTAZY >>


ZEPTALI JSTE SE

Dobrý den, paní Dosedlová,
chtěla bych se zeptat, jakou má hodina primitivní exprese strukturu a jak účastníky na hlavní aktivity nejlépe připravit?
Děkuji Vám za odpověď,
S. Kučerová


ODBORNÍK ODPOVÍDÁ

Dobrý den, paní Kučerová,

každá hodina primitivní exprese má své úvodní, hlavní a závěrečné aktivity.

Cílem úvodní části je převést verbální komunikaci ve skupině na neverbální, zorientovat se v prostoru a obsáhnout ho, navodit kontakt s vlastním tělem a navázat neverbální kontakt s ostatními.

Účastníci se převléknou do pohodlného oděvu, pokud to podmínky umožňují, jsou bosi, aby lépe cítili kontakt s podlahou. Úvodních 15 – 20 „rozehřívacích“ minut nemusí doprovázet žádná hudba. Lidé se volně procházejí po prostoru, protahují se, zívají, uvolňují se. Svět slov je nahrazován neverbální komunikací. Vedoucí zadává různé styly chůze (v předklonu, široce a těžce jako medvěd, lehce ve výponu, z pomalé chůze zrychlovat až téměř do běhu a zase zpomalovat až do zastavení, ostře měnit sm ěry na tlesknutí atd.). Skupina může cvičit i některá energetizační cvičení, dechová cvičení a rozcvičí si jednotlivé části těla. Soustředí se hlavně na vertikální a horizontální tělesnou osu a a rozvíjí smysl pro rovnováhu. Následují hlavní aktivity primitivní exprese, pohybové sekvence doplněné vokalizací, které jsou doprovázeny hrou na bubny a perkuse. Cílem závěrečných aktivit je vygradovat pozitivní atmosféru ve skupině, posílit její kohezi a nechat v klidu doznít rytmy i pohyb.

S pozdravem

J. Dosedlová